Ekologiya bir elm kimi XIX əsrin II yarısında meydana gəlmiş, problem kimi XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq diqqəti cəlb etmişdir. Ekoloji problemin törədici faktoru birmənalı olaraq insan götürülür. Yarandığı ilk vaxtlardan təbiətə aqressiv münasibətdə bulunan insan, zaman-zaman ona öz təsirini göstərmişdir.
Təsadüfi deyil ki, ətraf mühit tədqiqatçıları üç ekoloji amil sırasında insanı xüsusi qeyd edirlər. Onlardan birincisi abiotik, yəni cansızların (iqlim, su, hava, torpaq), biotik, yəni canlıların (bitki, heyvan, mikroorqanizmlər) və antropogen (insan), yəni insanın təbiətə təsiridir. İnsanın ətraf mühitə təsiri daha çox sənaye müəssisələrinin, inşaat obyektlərinin, kənd təsərrüfatı sahələrinin geniş şəkildə inkişafı ilə bağlıdır. Lakin buna qədər dş antropoloji faktor mövcud olmuşdur. Arxeoloji qazıntılar, folklor nümunələri, əski ədəbiyyat insan-təbiət münasibətləri barədə çağdaş ekologiya elminə zəngin material verir. İndiyə qədər “Kaspi” qəzetində bu sarıdan çoxlu sayda məqalələr dərc etdirmişik. Növbəti mövzu bəşəriyyətin nəhəng simalarından olan, Böyük Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin 870 il öncə insanın ətraf mühitə təsir formaları, təbiətin qorunması: həyatın yaranması və s. barədə söylədiyi ekoloji fikirlərdir. Əsasən XII əsrdə yaşayıb-yaratmış böyük Nizami nəinki özündən sonrakı sələfləri üçün zəngin ədəbi irs, həmçinin elmin müxtəlif sahələrini əhatə edən külli miqdarda tədqiqat materialı qoyub getmişdir. İlk baxışda adama elə gəlir ki, “ekologiya” və “ekoloji problem” anlayışı son dövrün məhsuludur və orta əsərlərdə, xüsusən N.Gəncəvinin yaşadığı illərdə mövcud ola bilməzdi. Doğurdan da, hələ kimya elminin kifayət qədər inkişaf etmədiyi, texnikanın mövcud olmadığı bir zamanda – ətraf mühiti çirkləndirən mənbələr yox ikən, hansı ekoloji problemlərdən danışmağa dəyərdi? Lakin maraqlıdır ki, bu gün bəşəriyyətin üzləşdiyi ekoloji təhlükəsizlik probleminə Ќizaminin əsərlərində geniş toxunulur, onun həlli yolları araşdırılır. Qəzəl və qəsidələrindən tutmuş, “Xəmsə”yədək bütün əsərlərində ətraf mühit problemləri ilə qarşılaşırıq.
Nizaminin yaradıcılığında ətraf mühit məsələlərinin təqdimi və təhlili o qədər elmi şəkildə verilib ki, müəllifə təbiəti əla mənimsəmiş və onun qayğısına qalan alim kimi yanaşmalı olursan. O, canlı orqanizmlərə təsir edən faktorları dəqiqliklə çatdırır. Məsələn, orqanizmi təbiətdə əhatə edən və ona təsir göstərən elementləri verməklə ekoloji amilləri göstərmiş olur.
Əncirin budağı bom-boş qalardı yayda,
Ənciryeyən olsaydı, bütün quşlar dünyada.
Nizami haqlı olaraq demək istəyir ki, təbiət öz-özünü tənzimləyən bir kompleksdir. Əgər bütün quşlar əncirlə qidalansaydılar, onda bu bitkinin kökü kəsilərdi. Yalnız quşların müəyyən növü əncir meyvəsi ilə qidalandığından onun məhvolma ehtimalı yoxdur. Təbiətin qorunması Nizami dövrünün səciyyəvi qaydalarından olmuşdur. Şairin əsərlərində buna aid misallar çoxdur:
Almasından pası sil, odböcəyə dəyməz adam,
Necə gör bəslər o zülmətdə kiçik ülkərini.
Atəşböcəyi (odböcəyi) kimi faydalı həşəratların qorunması müasir ekologiya elminin problemlərindən biridir. Atəşböcəyi, böcəkkimilər (sərtqanadlılar) fəsiləsindən olub, gecələr işıq saçan fənərciyi xatırladır. Ona bəzi yerlərdə işıldaquş da deyirlər. Erkəkləri qanadlı, dişi fərdləri qanadsızdır. Erkəyin “fənəri” qısamüddətli yandığı halda, qanadsız dişi böcəyinki bütün yayı gecələrin zülmətini yararaq hər tərəfi işıqlandırır. Bu faydalı böcək bir çox bitkilərin aktiv zərərvericisi olan ilbizlərin çanağına girərək onu tələf edir. Ona görə də şair “odböcəyə dəyməz adam” deyir.
Canlı təbiətin qorunması Nizaminin “Yeddi gözəl” və “Leyli və Məcnun” poemalarında daha aydın görünür. “Bəhramın ova çıxması və gurları dağlaması” bəhsində (“Yeddi gözəl”) şair hələ o dövrdə mövcud olmuş və təbiətin xilasına yönəlmiş ovçuluq qaydalarına işarə edərək yazırdı:
Yıxsaydı yüz guru əgər yan-yana,
Qıymazdı dörd yaşı qurtarmayana.
Onun bir beləcə adəti vardı:
Gənc gurun qanını haram sayardı.
Doğrudan da, bu gün dünyanın hər yerində ov heyvanlarının ovlanması barədə xüsusi qaydalar tətbiq olunur ki, onlardan biri də körpə, gənc heyvanların ovlanmasının qadağan edilməsidir. “Məcnunun ahuları azad etməsi” bəhsində (Leyli və Məcnun) isə Nizami təbiətə münasibətdə ədalətli olmağa, onun gözəlliklərini duymağa çağırır. Binəva Məcnunun dilindən ceyranları ovlayıb başını kəsməyə hazırlaşan ovçu qınanır:
Ahular başından götür tələni,
Onları azad et, sevindir məni.
Yazıq heyvanlara nə qəsdin vardır?
Onlar həyat üçün yaranmışlardır.
yaxud
Ey zalım ititək yazığı tutan
Aç qurduğun toru, zülümdən utan.
Məcnunun dilindən deyilmiş bu ifadələr təbiətə qarşı amansız ovçulara ən kəskin ittihamdır, lənət damğasıdır. Dövrünün insanlarında təbiətə ögey münasibəti gizləməklə, onların qəlbində təbiətə məhəbbət, ekoloji mədəniyyət hissi aşılamağa çalışan N.Gəncəvi hələ lap qədim çağlardan formalaşmış canlı orqanizmlərə təsir göstərən bioloji amillərin rolunu qeyd edirdi.
Antropogen faktlar olaraq insanın ətraf mühitə təsiri onun təbiətlə ünsiyyətdə olduğu minilliklər boyu mövcud olmuşdur. Halbuki, bir çox alimlər antropagen amillərin XIX-XX əsrlərdə, yəni daha çox sənayenin inkişafı ilə əlaqədar ortaya çıxdığını iddia edirlər. Nizami isə sübut edir ki, insan amili yarandığı vaxtdan mövcuddur. Odur ki, o, təbiətin hormoniyasını pozan insana qarşı həmişə mübarizə aparmışdır. İnsanın təbiətə amansız münasibəti şairin hiddətinə səbəb olmuş və o insanı neqativ xarakterinə görə belə qiymətləndirilmişdir:
Bu vəhşi, yırtıcı, divxislət insan insan,
Səmimi dost deyil, uzaq ol ondan!
Hər maral ovçunun zülmündən qaçar,
Yırtıcı, vəhşidir hələ insanlar.
Çöldə şux bir ceyran düşməyir ələ,
İnsandan sığınır dağa, köhülə.
Canlı təbiətə-bitki və heyvanlara münasibətdə düşmən mövqeyi tutduğu üçün N.Gəncəvi insanı vəşhi, yırtıcı, divxislət adlandırır. Dostluqda səmimi olmadığından ondan uzaq olmağı tövsiyə edir. Burada yadıma bir xalq nağılı düşür. İnsanın qeyri-səmimiliyi üzündən baş tutmayan “İnsan və Ayı” dostluğu. Nəticədə ayının insandan küsüb uzaqlaşması, Nizaminin “Hər maral ovçunun zülmündən qaçar” fikrilə üst-üstə düşür. Həmin münasibətin nəticəsidir ki, son 300 ildə 600-dən artıq bitki və heyvan növü tamamilə aradan çıxmışdır. Ona görə də mövcud qoruq və yasaqlıqlar, milli parklar, Qırmızı kitab, o cümlədən həyata keçirilən digər ekoloji tədbirlər təbiətin qorunmasına istiqamətlənmişdir. Özü yaratdığı problemi aradan qaldırmağa çalışan insan, o biri üzdən yeni-yeni ekoloji fəlakətlər (RLS-dən və nüvə enerjisindən istifadə, müharibənin genişləndirilməsi, neft sektorunun daha da inkişaf etdirilməsi) yaratmaqdadır. “Yırtıcı, vəhşidir hələ insanlar” – deyən Nizaminin bu fikri göründüyü kimi hələ də aktuallığını itirməyib.
Çöl heyvanlarının əksəriyyəti insanın müxtəlif təsirlərindən (birbaşa və dolayı) öz yaşayış yerlərinin tərk edərək yeni ərazilər axtarırlar. Onların bəziləri hətta, həyat tərzini, yaşayış şəraitini dəyişməli olur. Bu halda əksər heyvanlar yeni şəraitə uyğunlaşa bilməyib tələf olurlar. Nizami ekoloq düşüncəsi ilə bir orjinal misal gətirir. Düzənlik ərazilərdə, çöllüklərdə yaşamağa uyğunlaşmış ceyran “insandan sığınır dağa, köhülə”.
Nizami bioloji amillərlə bərabər, canlı orqanizmlərə təsir göstərən digər faktorların, başqa sözlə, abiotik amillərin də olduğunu göstərir. O, zərərli kimyəvi maddələrin canlılardan ötrü təhlükə doğurduğunu qeyd edir. Bizi 870 il bundan öncə bəzi kimyəvi maddələrin zərərli xüsusiyyətlərindən xəbərdar edən şair, onlardan bir neçəsinin keyfiyyətini açır.
Kükürd cəhənnəmidir bu zülmət çöl əzəldən,
Xoşbəxt o kimsədir ki, tez ayrıla bu çöldən,
Ağzının suyu axır, nəfsin cəhd elə sönsün,
At kükürd ocağına, od tutsun, külə dönsün.
“Xəmsə”dən misal gətirdiyimiz bu nümunədə kükürdün zərərli maddə olduğu açıq bildirilir. Nizaminin heç nə bitirməyən, fauna və flora cəhətdən xeyli kasıb olan “zülmət çölü”, “kükürd cəhənnəmi”nə bənzətməsi təsadüfi seçilməyib. Hətta, nəfsini söndürmək üçün kükürd ocağına at ki, külə dönsün” deməsi də göstərir ki, onun kimya elmi və zərərli maddələr haqqında mükəmməl biliyi varmış. Ətraf mühitin kimyəvi çirklənməsində kükürdün bir maddə kimi rolu barədə də Nizami müəyyən məlumatlara malik imiş. Atmosferin, torpağın və suyun çirklənməsi “çağdaş dövrün ən mühüm ekoloji problemlərdəndir. Erkən orta əsrlərdə belə bir problemin mövcudluğu ağla sığmasa da, N.Gəncəvinin əsərlərində biz həmin məsələlərin o dövr üçün də aktulallığının şahidi oluruq.
Deyərdin bu yerlər iki hissəydi:
Torpağı gümüşdü, suyu cövhərdi.
Nə gümüş üstündə dincəlmək olar,
Nə civə su kimi içməyə yarar.
O yer tutulmuşdu belə bir dərdə,
Çökmüşdü torpağa qara bir pərdə,
Harda ki, içəməli bir çeşmə vardı,
İçində su ilə civə qaynardı.
Nizami burada da ətraf mühitin problemlərini özünəxas ustalıqla verə bilmiş, torpağın və suyun çirklənməsini xeyli dərəcədə qabarıq təsvir etmişdir. İlk baxışda “torpağı gümüş”, “suyu cövhər” görünən bir ərazinin, “dərdə tutulduğunu” vurğulayan şair, torpağa qara pərdənin çökdüyünü, harda içməli çeşmə varsa, içində su ilə civənin qaynadığını göstərir. Çox güman, Nizaminin adını çəkdiyi civə də, gümüş də saf halda deyil, birləşmələr şəklindədir. Hər iki maddə mutagen təbiətlidir, yəni konserogendirlər. Ona görə də belə maddələrlə çirklənmiş torpaq və ya sudan istifadə arzuolunmaz fəsadlarla nəticələnə bilər.
Çeşmələr bulanıb qaynaşan zaman,
Heç kimsə əyilib içməzdi ondan.
Bilməyib içsəydi bir adam əgər,
Onu öldürərdi sudakı zəhər.
N.Gəncəvinin abiotik amillər sırasında yalnız qeyri-üzvi maddələrin deyil, işıq, rütubət, temperatur, külək və s. amillərin də canlılara təsirini qeyd etməklə, özünün ekoloji fikirlərini söyləmişdir. “Xeyir və Şər” bəhsində (“Yeddi gözəl”) isti, səmum yelinin ətrf mühiti yandırıb-yaxdığı, susuzluqdan çat-çat olmuş torpaqda heç nə bitməməsi, həddən artıq yüksək temperaturun canlılara öldürücü təsir göstərdiyi bildirilir.
Canlı aləmin yaşaması və normal inkişafından ötrü sağlam mühitin, o cümlədən atmosferin olması zəruri şərtdir. Bu isə yaşıl bitkilərin, istehsal etdiyi oksigenin hesabına mümkündür. Fotosintez prosesi nəticəsində yaşıl bitkilərin hasil etdiyi oksigen bütün canlıların yaşayışını təmin edir. Müasir ekologiyanın başlıca qayğılarından birinə çevrilən həmin məsələ, nizami Gəncəvinin düşüncələrində öz əksini tapmışdır:
Bir yerdə göyərti bitməsə əgər,
Orda canlı məxluq necə ömür edər?
Yer üzərində həyatın mümkünlüyünü təmin edən fotosintez prosesi rus alimi K.A.Timiryazev tərəfindən XIX əsrdə öyrənilməsinə baxmayaraq, ondan yeddi əsr qabaq fotosintezin mahiyyəti və əhəmiyyəti barədə Nizami fikir söyləmişdir. Eləcə də həyatın yaranması haqqında istər elmə qədərki təsəvvürlər (XVI-XX), istərsə də elmi nəzəriyyələr (1924 və 1953) və təcrübələrdən çox-çox əvvəl daha mükəmməl və elmi əsası olan nəzəriyyə dahi Nizami Gəncəvinin “İsgəndərnamə”sində bitkin formada özünü tapmışdır. Nizami bu ən irihəcmli əsərinin “İqbalnamə” hissəsində antik dünya filosoflarını “bir yerə cəm edərək” onların ortaq fikirlərini söhbətlər əsasında üzə çıxarır. O, haqlı olaraq alimlərin dili ilə belə qərara gəlir ki, ilk canlı, yəni həyat suda mövcud olmuş və quru mühitə keçid sonradan baş vermişdir. Xatırladaq ki, 1924-cü ildə Sovet-rus akademiki Oparin məşhur bir fərziyyə irəli sürür: həyat qeyri-üzvi materiyadan əmələ gəlmişdir. Bu, üç mərhələdə baş vermişdir – birincisi, qeyri-üzvi molekullardan üzvi molekulların abiogen sintezi, ikincisi, maddələrin konsentrasiyası, üçüncüsü, molekulların abiogen sintezi prosesi. 1953-cü ildə Amerika kimyaçısı Müller yuxarıdakı fərziyəni laboratoriyada təcrübədən keçirərək, qeyri-üzvü maddələrdən üzvü maddələr sintez etmişdir. Hazırda bu nəzəriyyə birmənalı olaraq qəbul olunmuşdur. Deməli, Nizaminin gəldiyi qənaət 800 il sonra öz həllini elmi şəkildə tapsa da, bu möhtəşəm kəşf Oparinin adına yazılmışdır.
Yorum bırakın
Henüz yorum yapılmamış.
Cavab qoy